Kaupunkimetsäliike

26.3.07

Kaupunkimetsäliikkeen lausunto tonttityöryhmän mietinnöstä 4.12.2006

Arvoisa kansanedustaja,

maanantaina 4. päivänä joulukuuta 2006 tulee eduskunnan täysistunnontoiseen käsittelyyn lainmuutos, päiväjärjestyksen kohta 22 : ”Hallituksenesitys maankäyttö- ja rakennuslain muuttamisesta. Hallituksen esitys HE81/2006 vp. Ympäristövaliokunnan mietintö YmVM 8/2006 vp.”

Lainmuutos tulee hylätä, koska se heikentää kansalaisyhteiskuntaa jakaventaa demokratiaa maassamme. Lisäksi lainmuutoksella voi olla tuhoisia seurauksia luonnonsuojelulle,perinnemaisemien suojelulle ja jokamiehen oikeudelle, kun maankäyttövaljastetaan aikamme yhdelle poliittiselle johtoajatukselle,kansainväliselle kilpailukyvylle ja lyhtynäköisille taloudellisilleintresseille. Lainmuutoksen tarkoituksena on poistaa mahdollisuus jatkovalituksentekemiseen korkeimpaan hallinto-oikeuteen asemakaavavaiheessa.

Hallitus perustelee (kohta 2. 5.) esitystä sillä, että valitukset saattavat kohdistuasuurempiin ja kuntien kannalta tärkeisiin kaavaratkaisuihin. Hallituksenmukaan (kohta 3. 4.) säännöksellä ei kavenneta oikeusturvaa, koska joyleiskaavaa laadittaessa on ollut mahdollisuus mielipiteen esittämiseen. Mielestäni oikeusturva vaarantuu, koska asukkaiden osallistuminenlainmuutoksen taustalla olevan Helsingin vuoden 2002 yleiskaavaan ei oletoteutunut lain tarkoittamalla tavalla.

Tästä osoituksena ovat kaupunkimetsäliikkeen eri kaupunginosissa keräämätkansalaisadressit yleiskaava 2002:ssa asuntorakentamiselle uhrattavienkaupunkimetsien säilyttämisen puolesta: Laajasalon Kruunuvuoressa jaStansvikissa, Myllypurossa, Pohjois-Vuosaaressa, Meri-Rastilassa jaKeskuspuiston Lääkärinkadun alueella 15 000 asukasta on allekirjoittanutadressin. Kansalaisadressit ovat usein ensimmäinen kerta, kun asukkailta onkysytty mielipidettä merkittävästä lähiympäristöön kohdistuvasta muutoksesta.

Kaupunkimetsät ovat kaupunkilaisten ulkoilualueita, kaupungin tarjoamapalvelumuoto. Yleiskaava 2002, joka kerralla karsii kymmeniä hehtaarejaulkoilualueita, poistaa tämän kaupungin tarjoaman palvelun monilta alueilta. Haluan muistuttaa kansanedustajia, että asemakaavavalituksista onkorkeimmassa hallinto-oikeudessa hyväksytty 9%, rantakaavavalituksista 45%,yleiskaavavalituksista 32%, rantayleiskaavavalituksista 17% ja poikkeamislupapäätöksistä 52%. Tämä tarkoittaa, että kaavoitus ei ole ollutlainmukaista läheskään aina. Kysynkin, onko eduskunnan tarkoituksena tänäänkäsiteltävässä maankäyttö- ja rakennuslain muutoksessa antaa siunauksensalaittomuudelle kaavoituksessa, kun valitusoikeus korkeimpaanhallinto-oikeuteen halutaan poistaa?

Maankäyttö- ja rakennuslain keskeinen tavoite on kansalaisten tiedonsaannin parantaminen ja osallistumismahdollisuuksien lisääminen. Tänään käsiteltävä lainmuutos viittaa kintaalla tälle tavoitteelle. Samalla se tekeekansalaisille selväksi, että esitys joka on sovittu budjettiriihessä, meneekaikesta läpi niin, että– millään tutkimuksilla ei ole mitään merkitystä (ympäristöministeriö teettiniitä monta, ja niiden mukaan muutos on turha)– millään kuulemisilla ja lausunnoilla ei ole mitään merkitystä– millään keskustelulla ei ole mitään merkitystä– edes sillä, että hallituksen esityksen alkuosaan oli kirjoitettuperustelut miksi koko muutos on turha, ei ollut mitään merkitystä– kansalaisten tahdolla ja osallistumisella ei ole mitään merkitystähallitukselle ja eduskunnalle. Haluan muistuttaa, että kansalaisista kuuluu poliittisiin puolueisiin vainnoin 1%. Äänestysaktiivisuus putoaa monilla alueilla alle 50%. Kansanvallan juhlavuonna 2006 maankäyttö- ja rakennuslain muutoshankeviestii hallituksen haluttomuudesta vahvistaa kansanvaltaa. Jos tällainenesitys menee läpi eduskunnassa, kansalaisilla on entistä vähemmän syitääänestää vaaleissa.

Kunnioittavasti Siboné Oroza Helsingissä, 4.12.2006
_______________________________________________
Kaupunkimetsien mailing list
Kaupunkimetsien@puolustajat.hai.fi
http://mm-lists.hai.fi/mailman/listinfo/kaupunkimetsien